Waarom kopen we merkkleding?

by

2H&M, Zara, Mango, Primark, Hema, New Look, Monki, G-star, Zeeman, Esprit, Supertrash, Dior, Chanel. Allemaal verschillende kleding merken, in verschillende prijsklassen. Hoogstwaarschijnlijk zul je uit deze lijst een aantal persoonlijke voorkeuren hebben, dat hebben we allemaal! Maar waarom hebben we stuk voor stuk eigenlijk een voorkeur voor een bepaald kledingmerk? Vandaag wil ik met jullie iets informatievers bespreken, namelijk waarom we, jij en ik, merkkleding kopen. 

Bij merkkleding denken we al snel aan de wat duurdere merken. Zoals bijvoorbeeld G-star of zelfs uit een nog duurdere categorie, zoals echte ‘designer’ merken. Maar in principe zijn alle kledingstukken met een logo in het labeltje een merk. Elke keten is een merk. Van Zara tot aan Zeeman. Alleen heeft natuurlijk elk merk een eigen stijl. Maar ook een eigen imago.

Imago is eigenlijk niets meer dan de reputatie van, in dit geval, een merk. Het is het beeld dat heerst over een merk. Wat zo gevonden wordt bij het algemene publiek. Een imago kan positief zijn, maar helaas ook negatief. En, eerlijk is eerlijk, we worden liever niet met merken vergeleken waar een negatief imago omhangt.

En dat is eigenlijk al, kort door de bocht gezegd, waarom we merkkleding kopen. Een van de belangrijkste behoefte van de mens, van jou en van mij, is het gevoel bij anderen te horen. Om geaccepteerd worden, of liever nog, geliefd te worden door anderen. Niet geaccepteerd worden is naar, en dat willen we liever allemaal niet. En we vinden die acceptatie allemaal ergens anders.

En merken, en dus ook merkkleding, helpen je om ergens bij te horen waar jij graag bij wilt horen.  Elk merk en elk kledingketen, heeft een bepaald karakter. HEMA is bijvoorbeeld spontaan, simpel en speels. En Zara is chiquer, unieker en een trendsetter. En waarschijnlijk heb je bij deze twee ketens al een (lichtte) voorkeur voor het ene. Omdat je bijvoorbeeld liever als spontaan gezien wordt dan als een trendsetter. Dat ligt maar net aan wat jij wilt uitstralen.

1En daar ga je eigenlijk, onbewust, naar kopen. Omdat je je beter kunt identificeren met het ene merk dan met het andere. Het kopen van merkkleding is dus eigenlijk iets onbewust, iets mentaals! En om erachter te komen waarom je dan eigenlijk een voorkeur hebt voor een bepaald merk, moet je jezelf heel veel waarom vragen stellen. Waarom koop ik dit merk? En waarom vind ik dat belangrijk? En waarom vind ik dat dan weer belangrijk? Dan kom je uit eindelijk bij je diepere beweegredenen en weet je waarom jij dat belangrijk vind. Maar dat is best pittig om zelf te doen, en waarom vragen zijn niet altijd leuk.

En hoe zit het dan met bloggers en merken? Je ziet tegenwoordig veel dat merken samen gaan werken met bloggers. Bloggers heb allemaal, stuk voor stuk, ook een eigen imago. En een karakter. Ze staan voor bepaalde dingen, dat doet elk individu. Alleen een blogger deelt dat met een hele hoop mensen. En we volgen daarom ook bepaalde bloggers omdat we hem/haar leuk vinden. Omdat we ons in hen kunnen identificeren. En daar heb je het in principe weer!

Merken maken eigenlijk handig gebruik van het positieve imago van een blogger. Draagt een blogger een bepaald merk en schrijft zij daar over dan krijgt het merk op eens gezicht waar we ons mee kunnen identificeren. En willen wij als lezers dat item ook! Daarom werken blogs en bloggers ook zo succesvol voor merken. Misschien dat ik daar nog eens een uitgebreidere blog over kan schrijven. Over bloggers, merken en samenwerkingen. Laat maar weten of je dat wat vind!

Dus waarom kopen we merkkleding? Omdat we ons met een merk kunnen identificeren, we willen zo gezien worden door anderen om geaccepteerd te worden. En merk helpen daarbij!

Dit was mijn post over waarom we merkkleding kopen. Wat vind jij ervan? Laat het me weten! :-D


Disclaimer: ik heb de argumenten in deze post niet zomaar verzonnen. Ik heb deze informatie uit onderzoeken gehaald voor mijn afstuderen. En daarom leek het me interessant om dit toe te passen op merkkleding. :-)
Previous Post Next Post

1 Comment

  • Reply dresses and daisies

    Bij mij draait het nooit om het merk, maar of ik het mooi vind. Welk kaartje daar dan aan hangt maakt op zich niet uit. Ik ga overal :)

    Ps. Ik geef momenteel een leuke box weg. Zin om mee te doen?

    May 1, 2015 at 12:05
  • Leave a Reply